Week 12 – Wildlife & Wine

Zooooo zijn wij even lekker natgeregend deze week! We hebben de afgelopen dagen het noorden verder ontdekt en zagen naast heel mooie en vooral groene natuur ook heel veel regen! De Namibiërs zijn er zo blij mee. Dus proberen wij dat ook maar te zijn. Na anderhalve week regen is alles echter zo nat, muf en goor dat we verlangen naar een droge periode. En die komt er! Vandaag lijkt het weer om te slaan en nemen we alles onder handen wat er schoon te maken valt. Meindert is met de Landrover in de garage voor de 10.000 km check en ik heb 5 wassen gedaan! Een natte week dus maar wederom een heel mooie week.

Vanuit Rundu reden we richting de Caprivi strip. Een stukje land tussen Angola, Botswana, Zambia en Zimbabwe in. Dat hier behoorlijk wat veldslagen geleverd zijn is daarom niet zo raar. Gelukkig is het sinds 2002 rustig in het gebied en kan alles herstellen. Het wild keert terug naar de parken en met de vele dorpjes langs de weg is er een hoop bedrijvigheid. We slapen op een prachtige camping aan de rivier dichtbij de Popa Falls. Aan watervallen geen gebrek in dit gebied. Vanuit een bootje zien we van heel dichtbij nijlpaarden en krokodillen. Wat een ervaring! De kinderen zijn enorm enthousiast en turen het water af naar meer wild.

We staan de volgende dag heel vroeg op om in het nabijgelegen park nog meer te zien. We worden verrast door heel veel bavianen en meerkat apen. Ons bezoek aan de Caprivi strip is geslaagd, wat een prachtig gebied en zoveel dieren!

Ondertussen hebben we contact gemaakt met Bart en Lisa via Instagram die vanuit Utrecht via de westkust naar het zuiden rijden. We verwelkomen ze met een warm bord eten op de camping en praten tot middernacht. Heerlijk om alle ervaringen te kunnen delen. We luisteren met open mond naar hun avonturen van de afgelopen maanden. West en centraal Afrika zijn heel pittig geweest. Doordrenkt van corruptie wordt het de reiziger zeer lastig gemaakt. Ze genieten van de luxe en het gemak in Namibië. Wij ervaren juist dat we na bijna 3 maanden relatieve luxe toe zijn aan wat meer avontuur.

De luxe houden we er echter nog heel even in en we bezoeken een wijngaard in Otavi. In Namibië zijn er slechts enkele wijnboeren. We krijgen een rondleiding, proeverij met heerlijke wijnen en een meer dan overheerlijk diner met alleen maar producten van eigen land. Als ons dan ook nog aangeboden wordt om vanwege de regen in een cottage te slapen is de luxe compleet. We laten het ons welgevallen en genieten de volgende dag van een ouderwets zondags ontbijt zoals we die thuis ook altijd maakten.

We nemen afscheid van Lisa en Bart. De kinderen vinden het lastig. Ze hechten zich snel aan nieuwe mensen en hebben twee dagen non stop tegen Bart en Lisa aangekletst. Het leek wel of ze 3 maanden geen Nederlands gepraat hadden!

Onderweg naar de volgende camping rijden we langs de Hoba meteoriet. De grootste meteoriet op aarde. Wat een ding! Hij ligt er naar schatting 80.000 jaar en weegt 50.000 kilo. 50.000 kilo ijzer, daarvan zijn we allemaal onder de indruk.

De zon is inmiddels doorgebroken, de was is droog en het 50 meter Olympische zwembad op de camping lonkt. We gaan banen trekken!